Wednesday, December 19, 2018

student sebelum masuk uni


Kehidupan sebelum mahasiswa

Sebelum nak jadi mahasiswa, kita perlu lalui satu peringkat yang dipanggil asasi/matrikulasi/A-level/diploma/stpm. Peringkat yang paling lama adelah diplomaaaa, alaaaaaaaaaaa semue tau kannnn aku sebenarnya tak kesah kalau kawan-kawan aku dari diploma ke asasi ke, sama je semue.

Member2 dari diploma


Dari diploma sebenarnye bagus, ade laahhh keburukan dan kebaikannye tapi dari diploma ni lebih banyak baik laaa bile masuk degree niii, sebab ape??? Sebab dorang ni ade lebih banyak pengalaman berbanding stpm ngan asasi. Dorang ni kebanyakannya 21 tahun ke atas and plus dorang banyak idea and bagus gila. Aku ade kawan nama dia Eric, die ni jiran bilik aku, die banyak tinggal kat rumah je sebab die kate die dah bosan duduk hostel. Sebab die dah 21 kann, tapi die okay jeee hahahaaaa. Dorang ni banyak pengalaman, lagi satu dorang kalau masuk degree dorang boleh transfer credit, so dorang boleh jimat satu sem laaa lebih kurang laaaaa.

Member2 dari STPM


Kebanyakan dari STPM ni die boleh masuk dengan semua orang sebab bile masuk uni, diorang ni tengah2, umur dorang 20 tahun. Dorang ni bagus sbb, bukan semua yang perform and nk masuk UKM pun susah. Budak2 dari STPM ni kebanyakan dorang akan masuk Fakulti Sains Sosial Kemanusiaan sebab STPM banyak sastera. Fakulti ekonomi pon tak kurang hebatnye jugak, ramai budak STPM, aku suke betul kawan dengan dorang.


Member2 dari Asasi/Matrikulasi

Aku sebenarnya dari matrik dengan asasi, kami ni kira muda bila masuk uni ni, kira paling muda laaaa tapi kami ade bende yang buruk kami tuu, kami ni macam kanak-kanak tak matured langsung tapi kami ni relex je, masuk ngan abang-abang dan kakak-kakak, kehidupan matrik dan asasi ni over sikit, bila masuk uni lagi banyak masa main, so dak-dak ni suke enjoy je semua hahahahhaa, macam aku.












No comments:

Post a Comment